הבחנה חזותית זו היכולת לזהות דמיון ושוני בין צורות, צבעים, גדלים ומרקמים. היא חשובה כי בעזרתה אנו מפרשים את הסביבה. בין השאר היא חשובה ללימוד קריאה, כתיבה ומתמטיקה.
פעילות שעוזרת בפיתוח הבחנה חזותית היא: מיון.
אז איך להתחיל?
- התחילו עם דברים פשוטים, מיון עבור תכונה אחת. כלומר חפצים השונים רק בתכונה אחת. למשל קוביות באותו גודל אך בשניים/שלושה צבעים. או חפצים זהים אך בצבעים שונים וכ'.
- לאחר מכן אפשר לעבור למיון אובייקטים עם שתי תכונות.
- לילדים גדולים יותר אפשר להתקדם למיון אובייקטים בעלי תכונות רבות ושונות, גם בגודל ובמרקם וגם בתכונות כמו צורת השימוש בהם וכ'.
לילדים יהיו רעיונות משלהם לגבי הקשר בין החפצים, וזה נהדר. ילדים בגיל הגן נהנים מפעילויות המיון שלהם ומהגדרת תנאי המיון שלהם. כל עוד הם יכולים להסביר את צורת המיון זה בסדר, זה מצביע על חשיבה ויצירת קטגוריות.
תהיו יצירתיים, שתפו את הילדים בפעולות היום יום, זה מעולה מהמון סיבות, כמו: פיתוח מעורבות בארגון הבית, עצמאות וגם התפתחות החשיבה והשפה. הדגימו להם ואז תנו להם להתנסות לבד.
רעיונות למיון בבית:
- מיון צבעים וטושים לשתי קופסאות נפרדות.
- מיון בגדים – למשל: לחלק לערמות נפרדות את החולצות והמכנסיים.
- מיון מצרכים לאחר קניות בהתאם למקום אליו הם שייכים. למקרר, לארון וכ'.
- מיון הצעצועים בחדר והנחתם במקום. אתם יכולים לבקש מהילד/ה לאסוף את כל הצעצועים עם הגלגלים, או כל הבובות, וכו'.
- מיון צעצועי החיות לפי המקום בו הם חיים וכ'.
!!! זכרו לאסוף את כל החפצים הקטנים לאחר המשחק כדי למנוע סכנת חנק.
ילדים זקוקים לכישורי הבחנה חזותית נאותים כדי לתפקד כראוי בבית הספר ובבית. אם אתם מודאגים לגבי כישורי הראייה של ילדכם, התחילו בכך שהילד/ה יעברו בדיקת ראייה יסודית.